
 1 

Statement by the ROC Government Information Office 

to the International Federation of Journalists  

 

October 11, 2008 

 

On October 9, the IFJ issued a press release claiming that Taiwan’s 

government has been interfering with media operations. The Government 

Information Office of the Republic of China (Taiwan) protests against 

this claim and herewith provides a statement as follows: 

 

First of all, the IFJ’s claim, based on false stories by reporters whose 

interests are at stake in the issues concerned, is groundless and 

misleading. 

 

The Central News Agency (CNA) is a state news agency. Its chairman 

and board directors are appointed by the Executive Yuan in accordance 

with CNA’s establishment statute. Other than that, CNA personnel 

decisions, including the appointment of CNA’s president and vice 

president, are of no concern to the GIO. The GIO plays no part in the 

daily operations of CNA, including its editorial policy-making processes.  

 

Radio Taiwan International (RTI) is a radio service that is, likewise, 

funded by the government. The mission of RTI, stated by law, is to 

conduct international broadcasting to mainland China and other parts of 

the world. Its function is similar to that of VOA. Like other state-funded 



 2 

agencies, RTI’s board directors are appointed by the GIO according to the 

law, and its chairman is elected by the board of directors. The rest of 

managerial-level appointments, including the general manager, are 

subject to the board’s approval.  

 

After President Ma Ying-jeou took office on May 20, former RTI 

Chairman Cheng Yu expressed his intention to resign. He then submitted 

his official resignation in a board meeting on October 1. The GIO had 

received no prior notification of the resignations of RTI station general 

manager Shao Li-chung and other board members announced in the 

meeting.   

 

The GIO would like to clarify once again that it has never asked RTI “not 

to broadcast reports that were too critical of China.” The GIO plays no 

part in RTI’s daily operations and editorial decisions. RTI frequently 

conducts listener surveys, and the GIO refers to RTI all feedback the GIO 

receives on RTI programs. This should not be interpreted as interfering in 

the editorial policy of RTI.  

 

The Republic of China accomplished its second change of government in 

March this year, demonstrating that Taiwan’s democracy is now fully 

mature. Our political rights and civil liberties have won acclaim from 

such esteemed organizations as New York-based Freedom House, 

Paris-based Reporters Without Borders, and, of course, the IFJ. Taiwan 

has become a role model of democratic development in Asia—an 

accomplishment recognized and praised by Chinese peoples the world 



 3 

over. Both Taiwan’s ruling and opposition parties cherish the freedom our 

people enjoy. 

 

The ROC government is fully aware of the key role that freedom of the 

press has played in the consolidation of our democracy. Our government 

has absolutely no intention of controlling or interfering in the activities of 

the media. The GIO would like to express its appreciation to the IFJ for 

its long-term concern and support for Taiwan’s democratic progress, as 

well as its protection of freedom of the press. However, IFJ’s recent 

accusations of interference in Taiwan’s media on the part of the ROC 

government are unfounded.    

 

 

Please contact either of the following persons if you have any questions 

regarding this statement: 

 

1. Mr. Jerry Chuang,  

Director, Information Division, Taipei Economic and Cultural Office, 

Australia 

Mobile: 61-407-955-685 

Email: jerrychuang@bigpond.com 

 

2. Mr. Manfred Peng,  

Director of International Information Department, Government 

Information Office, ROC (Taiwan) 

Mobile: 886-912-288-705 

Email: ptpeng@mail.gio.gov.tw 

 

 

 


