
 

 

Postal Address: IFJ Asia-Pacific Project Office, PO Box 723,  
Strawberry Hills, NSW, 2012, Australia 

asiapacific.ifj.org 

 

International 
Federation  
of Journalists 
 

 
JACQUELINE PARK 

IFJ Asia-Pacific Director 
AIDAN WHITE 

General Secretary 

 

IFJ Press Freedom in China Campaign Bulletin 
 

March 8, 2011 
 
To IFJ Asia-Pacific affiliates and friends, 
 
Welcome to IFJ Asia-Pacific’s monthly Press Freedom in China Campaign e-bulletin. The next 
bulletin will be sent on April 8, 2011, and contributions are most welcome. 
 
To contribute news or information, email ifj@ifj-asia.org. To visit the IFJ’s China Campaign page, 
go to www.ifj-asia.org. 
 
Please distribute this bulletin widely among colleagues in the media. 
 
In this bulletin: 
 
 

1. Journalists Covering Jasmine Protests Instructed to ‘Cooperate’ with Police 
2. Reports of Protests Censored in Print and Online Media, Names of Flowers 

Banned  
3. Foreign Journalists Harassed, Pelted with Stones in Assaults 
4. Journalist Sacked for Questioning Colleague’s Dismissal 
5. Senior Editors Sacked, Warned for Reporting Fire 
6. Funding Cuts to Voice of America Chinese Language Services 
7. China Launches New Search Engine in Wake of Google’s Departure 
8. RTHK Abandons Live Webcast of Democracy Activist 

 
1. Journalists Covering Jasmine Protests Instructed to ‘Cooperate’ with Police 

 
The International Federation of Journalists (IFJ) was dismayed by irresponsible comments made 
by the Foreign Ministry of China, after a series of incidents in which journalists were targeted 
when covering “jasmine revolution” protests in the country during February. Police in China also 
threatened many foreign correspondents with cancellation of their working visa if they continued 
to report on Sunday protests. In a regular press conference on March 1, Foreign Ministry 
spokeswoman Jiang Yu accused journalists of breaching reporting restrictions put in place by 
police for protests in Beijing and Shanghai on February 20 and 27, and that journalists must 
“cooperate” with police. Many journalists from non-mainland media outlets including Bloomberg 
TV, BBC, CNN, Deutsche Presse-Agentur, German state broadcaster ARD, Hong Kong-based 
broadcasters including ATV, TVB, Cable TV, RTHK and Taiwan-based broadcaster Sanli TV 
were harassed, assaulted and detained by police and other unidentified people during the 
protests. Mainland writers and bloggers were also detained, with Sichuan Literature magazine 
writer and Charter 08 signatory Ran Yunfei reportedly detained by police on February 20 and 
now facing a charge of inciting subversion of state power. Bloggers Liang Haiyi and Ye Du were 
also detained by police on February 20 on the same charge. 1984BBS administrator Secretary 
Zhang was also questioned for almost twelve hours by police who alleged he sent images of the 
protest through the internet. Many human rights lawyers and academics were still either under 
house arrest or were forced to leave their apartments at time of writing. 
 



 

 

Postal Address: IFJ Asia-Pacific Project Office, PO Box 723,  
Strawberry Hills, NSW, 2012, Australia 

asiapacific.ifj.org 

 

International 
Federation  
of Journalists 
 

 
JACQUELINE PARK 

IFJ Asia-Pacific Director 
AIDAN WHITE 

General Secretary 

2. Reports of Protests Censored in Print and Online Media, Names of Flowers 
Banned  

 
When information of “jasmine revolution” in the Middle East, Northern Africa and China, began 
circulating through the internet, China’s central authorities immediately responded with heavy 
censorship. A mainland journalist told the IFJ that it is well-understood that nobody is allowed to 
write a word of any of the protests in China. Global Times, sister website of state-controlled 
Xinhua News Agency, reported the protest on February 20, but the next day the report 
disappeared. “Before the President of Egypt Hosni Mubarak announced he was to step down, 
how many news reports could you read from the Mainland media outlets? Almost none except 
for Xinhua which only reported that the Central Government had sent the troops to evacuate 
Chinese citizens from Egypt,” the journalist said.  All relevant words were blocked on the 
internet, which included not only the term “jasmine” but the names of all types of flowers;  
“Wangfujing” in Beijing “McDonalds” (one of the proposed protest sites in Wangfujing) and 
”jasmine revolution” as well as any reference to the Ambassador of the United States to China, 
Jon Huntsman, who visited Wangfujing for the February 20 protest with his family. Popular 
websites such as Sina.com and 163.com posted a warning notice on their websites by 
reminding all internet users to obey Chinese law otherwise the administrators will work according 
to the law. Boxun.com, a website that distributed the information on the protests received a 
serious cyber attack from an unknown source on February 19.  
 
 

3. Foreign Journalists Harassed, Pelted with Stones in Assaults 
 
The IFJ was deeply frustrated by a series of cases in February in which foreign journalists were 
harassed, pushed and even had stones thrown at them by unknown attackers in Dongshigu 
Village, Shandong. The journalists were travelling in separate groups in attempts to enter the 
village to interview human rights activist Chen Guangcheng and his wife. Chen Guangcheng 
was jailed for campaigning against China’s one-child policy and was released on September 9, 
2010, after completing his 4 and a half year sentence but was immediately placed under house 
arrest with his wife. The IFJ delivered an open letter to Chinese authorities protesting the 
restrictions on foreign media access to Chen and Liu Xia, the wife of Nobel Peace Prize winner 
Liu Xiaobo in October 2010. 
 
See: http://asiapacific.ifj.org/en/articles/foreign-journalists-in-china-pelted-with-stones-in-assault 
 
 

4. Journalist Sacked for Questioning Colleague’s Dismissal 
 
The IFJ was troubled to learn that another journalist of Chengdu Commercial Newspaper, had 
his employment terminated after he voiced his concern for his former colleague, Long Can, who 
was sacked for writing an article related to a group of youngsters who were lost on Huangshan 
Mountain on December 12, 2010. Li Jianjun was suddenly informed he was fired on February 18 
for writing a letter to the newspaper’s editor-in-chief to express his concern about the reasons for 
his colleague’s sacking. Li, who had been employed at the paper for one year, wrote in his blog 
that he believed the main reason he was sacked was for distributing the letter online. In the 
letter, Li expressed his opinion on various topics and said the newspaper has blindly followed 
directions of the Central Propaganda Department.  
 
 

5. Senior Editors Sacked, Warned for Reporting Fire 
 



 

 

Postal Address: IFJ Asia-Pacific Project Office, PO Box 723,  
Strawberry Hills, NSW, 2012, Australia 

asiapacific.ifj.org 

 

International 
Federation  
of Journalists 
 

 
JACQUELINE PARK 

IFJ Asia-Pacific Director 
AIDAN WHITE 

General Secretary 

Two senior editors of daily newspaper Chinese Business Morning View suffered extreme 
consequences on February 19 after publishing a routine report of a fire at a five-star hotel in 
Shenyang, near the border of China and North Korea, on February 3. Online reports said that 
Editor-in Chief Xu Li was given a warning letter by the Propaganda Department of Shenyang 
while Deputy Editor-in-Chief Wang Xiaoyu was sacked. The Propaganda Department of 
Shenyang said that they breached regulations when they reported the fire at Dynasty Wanxin 
Hotel, but did not specify any regulations that they had breached. The pair were also alleged to 
have published a opinion piece about North Korea in the wake of military raids on South Korea 
in November 2010, which was objected to by the North Korean Government. 
 
   

6. Funding Cuts to Voice of America Chinese Language Services 

 
The IFJ was deeply concerned to learn that the United States Government’s Broadcasting Board 
of Governors (BBG), which oversees the operation of Voice of America (VOA) and several other 
international broadcasters such as Radio Free Asia, announced a 57 per cent reduction in staff 
numbers to its Mandarin service and closure of all Cantonese-language programming, as 
reported by VOA on February 16. According to a proposal before the United States Congress, 
the BBG would reallocate funds to enhance the agency’s global satellite transmission 
infrastructure and expand efforts to move VOA to an all-digital broadcast platform. David Wu, a 
Democratic member of Congress from Oregon, told VOA on February 16 that he is “utterly 
opposed” to any reduction in the broadcaster’s Mandarin service. Wu said he will raise the 
matter with speaker of the House of Representatives John Boehner and chairman of the House 
committee responsible for the BBG budget Frank Wolf. 
See: http://asiapacific.ifj.org/en/articles/funding-cuts-to-voice-of-america-chinese-language-
services 
 
 

7. China Launches New Search Engine in Wake of Google’s Departure 
 
A new internet search engine, Panguso.com, is operating in China following a February 21 
announcement by operators Xinhua News Agency and its joint venture partner, state-owned 
China Mobile Company. The search engine is heavily censored, with all information of Liu 
Xiaobo, the jailed activist and Nobel Peace Laureate unavailable through the service.  
 
     

8. RTHK Abandons Live Webcast of Democracy Activist 
 
The IFJ is concerned that the Radio Television Hong Kong (RTHK) editorial board decided to 
abandon a live webcast of pan-democracy camp stalwart Szeto Wah's funeral on January 28 
and 29. Acting director of broadcasting Gordon Leung denied on February 9 that the decision 
was made as a result of political pressure, instead saying that the funeral committee had already 
arranged a live webcast and because of the duplication the editorial board decided to stop the 
webcast. The RTHK staff union remains concerned, with chairwoman Janet Mak informing the 
IFJ that staff members had been preparing for the webcast since the funeral committee’s 
January announcement of the date of the event. The committee had announced their planned 
webcast at a number of press conferences leading up to the funeral, Mak said. “During the 
preparation, nobody from management stopped them until the very last moment and did not give 
us any reason why the webcast should be abandoned.”  
 
 
 



 

 

Postal Address: IFJ Asia-Pacific Project Office, PO Box 723,  
Strawberry Hills, NSW, 2012, Australia 

asiapacific.ifj.org 

 

International 
Federation  
of Journalists 
 

 
JACQUELINE PARK 

IFJ Asia-Pacific Director 
AIDAN WHITE 

General Secretary 

If you have information on a press freedom violation or matters relating to media freedom and 
journalists’ rights in China, contact staff at IFJ Asia-Pacific so that action can be taken. To 
contribute to this bulletin, email ifj@ifj-asia.org. 
 
Serenade Woo 
IFJ Asia-Pacific  
asiapacific.ifj.org  
ifj@ifj-asia.org  
 


